درمان واریس پا با لیزر چگونه است؟

درمان واریس پا با لیزر چگونه است؟

در روش درمان لیزر واریس پا یا (EVLA) با فرسایش درون ورید، از انرژی لیزری برای سوزاندن و بستن رگهای واریسی استفاده می شود. پزشکان از این روش برای کمک به کاهش علائمی مانند درد، تورم و تحریک استفاده می کنند. لیزر واریس پا یک روش درمانی بی خطر است و نسبت به جراحی عوارض خیلی کمتری دارد و عملاً هیچ جای زخمی بر جای نمی گذارد.

رگ های واریسی و درمان لیزر واریس پا

وریدهای واریسی رگهای غیرطبیعی و بزرگی هستند که اغلب در پاها مشاهده می شوند. به طور معمول، خون از قلب به پاها توسط شریان‌ها وارد می شود و از طریق سیاهرگ‌ها به قلب بازمی‌گردد. وریدها (سیاه رگ ها) دریچه های یک طرفه دارند که اجازه می دهد خون از پاها بر خلاف جاذبه زمین به قلب بازگردد. اگر دریچه‌ها نشت کنند، خون در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود و می‌تواند متورم یا واریسی شود. درمان واریس پا با لیزر یا فرسایش درون ورید روش درمانی با حداقل عوارض است که از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر برای سوزاندن و بستن وریدهای غیر طبیعی که منجر به واریس می شوند استفاده می شود.

درمان واریس پا با لیزر

کاربردهای درمان واریس پا با لیزر چیست ؟

پزشکان از این روش معمولا برای زیبایی استفاده می کنند. همینطور برای کاهش ناراحتی های بوجود آمده توسط واریس از جمله:

1. تورم پا
  2. احساس سنگینی و خستگی پا
  3. احساس ضربان یا درد شدید
  4. تحریک شدن پوست یا زخم
  5. تغییر رنگ پوست
  6. تورم دردناک وریدها یا (فلبیت)

باید و نباید ها قبل از لیزر واریس پا

قبل از درمان واریس پا با لیزر شما باید حتما در مورد بیماری ها، شرایط پزشکی خاص و حساسیت های اخیر که داشته اید و همچنین داروهایی که مصرف می کنید، از جمله مکمل های گیاهی و آسپرین را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک از شما درخواست کند که مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) یا رقیق‌کننده‌های خون را قبل از عمل متوقف کنید، زیورآلات را در خانه بگذارید و لباس های گشاد و راحت بپوشید. و با یکی از دوستان آشنایان هماهنگ کنید که بعد از عمل شما را به خانه برساند.

عمل لیزر واریس پا چگونه انجام می شود ؟

پزشک قسمت مورد درمان را تمیز و بی حس می کند. هنگام “درمان واریس پا با توسط لیزر” هنگامی که از لیزر استفاده می شود باید حتما از عینک محافظ استفاده کنید. با تزریق بی حسی موضعی در محل دسترسی به ورید، سوزشی را احساس خواهید کرد. این ناحیه در مدت زمان کوتاه بی حس می شود.

ناراحت ‌کننده ‌ترین بخش عمل تزریق بی حسی موضعی در اطراف ورید یا سیاه رگ می باشد به دلیل این که معمولاً به تزریق‌های متعدد در طول محل دسترسی به ورید یا سیاه رگ نیاز است. هنگامی که پزشک کاتتر (لوله نازک پزشکی) را وارد رگ می کند درد خیلی کمی را احساس خواهید کرد، بسته شدن ورید با گرما یا لیزر معمولاً بدون درد است. گاهی اوقات، برخی از بیماران فقط بوی سوختگی را در طول بستن ورید را حس می کنند.

پس از درمان، باید جوراب مخصوص واریس بپوشید. جوراب واریس به کاهش کبودی، حساسیت و به حداقل رساندن احتمال به وجود آمدن لخته خون کمک می کند.بعد از عمل لیزر واریس پا شما باید فعالیت های عادی روزانه خود را از سر بگیرید فقط در صورتی باید فعالیت رو قطع کنید که سفر هوایی یا زمینی داشته باشید که مجبور به نشستن طولانی مدت باشید بعد از آن حتما باید سریع فعالیت های عادی روزمره خود را از سر بگیرید.

در دوران نقاهت فعال باشید و پر تحرک و زمان زیادی را در رختخواب نگذرانید. کم تحرکی ممکن است احتمال وقوع عوارض را افزایش دهد. اما به یاد داشته باشید که شما باید تا مدتی پس از “عمل لیزر واریس پا” از فعالیت بدنی شدید نیز خودداری کنید.

نتیجه عمل لیزر واریس پا چگونه تشخیص داده می شود ؟

• معاینه سونوگرافی بعد از عمل لیزر واریس پا برای بررسی ورید درمان شده بسیار ضروری است.
  • ورید درمان شده باید در عرض یک هفته با موفقیت بسته شود.
  • ممکن است برای درمان وریدهای مرتبط، اقدامات اضافی (مانند اسکلروتراپی یا فلبکتومی) لازم باشد.

مزایا درمان واریس پا با لیزر

مزایا و خطرات عمل لیزر واریس پا چیست ؟

مزایا

• در این روش به برش پوست جهت جراحی لازم نیست فقط یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد می شود که نیازی به بخیه ندارد.
  • در مقایسه با روش سنتی رگ‌ گیری، لیزر رگ واریسی مؤثرتر است، عوارض کمتری دارد و با درد بسیار کمتری در طول بهبودی همراه است.
  • لیزر واریس پا به طور کلی بی خطر و بدون عوارض است.
  • این روش عملاً هیچ جای زخمی باقی نمی‌گذارد، زیرا برای استفاده از کاتتر(لوله نازک پزشکی) به سوراخ‌ های پوستی بسیار کوچک نیاز است، نه برش‌های بزرگ و عمیق.
  • اکثر وریدهای درمان شده در روش لیزر درمانی حتی با سونوگرافی 12 ماه پس از عمل به طور کامل نامرئی و غیر قابل مشاهده هستند.
  • اکثر افراد درمان شده از بهبودی علائم صحبت می کنند می‌توانند به سرعت به فعالیت‌های عادی روزانه با درد کم یا بدون درد بازگردند.

خطرات

در هر روش درمانی که قرار باشد به پوست نفوذ شود، خطرعفونت را به همراه دارد اما در روش لیزر واریس پا احتمال وقوع عفونتی که نیاز به درمان آن با آنتی بیوتیک باشد کمتر از یک در هزار می باشد و نیاز نیست نگران آن باشید. در هر روش درمانی که کاتتر (لوله نازک پزشکی) را در داخل رگ خونی قرار دهند، ممکن است خطرات خاصی را به همراه داشته باشد.

این خطرات شامل آسیب به رگ خونی، کبودی یا خونریزی در محل سوراخ وعفونت است. که پزشک اقدامات لازم بازدارنده را برای کاهش این خطرات انجام خواهد داد و احتمال وقوع این عوارض را به صفر می رساند.ممکن است بعد از عمل مقداری کبودی و حساسیت  ایجاد شود. پوشیدن جوراب واریس این عوارض جانبی را کاهش می دهد.وقوع ترومبوفلبیت یا تورم ورید که طبیعی است و ممکن است باعث درد و قرمزی در ناحیه تحت درمان شود. که معمولا با استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و گزاشتن یخ روی آن ناحیه کاملا این مشکل را برطرف می کند.

در درمان واریس پا با لیزر چه محدودیت هایی وجود دارد؟

کاتترها (لوله های نازک پزشکی) در رگ واریسی که پیچ و خم های زیاد دارد نمی توانند به راحتی از رگ عبور کنند. در نتیجه، پزشکان معمولاً از روش درمانی لیزری برای رگ‌ های سطحی که منجر به واریس می‌شوند، استفاده می‌کنند. این مورد ممکن است شامل سیاهرگ صافن بزرگ باشد که از کشاله ران و داخل ران تا مچ پا امتداد دارد. همچنین پزشکان معمولاً از روش درمان لیزر برای سایر وریدهای سطحی مانند ورید صافن کوچک و وریدهای صافن فرعی استفاده می کنند.

در روش ابلیشن یا فرسایش در بستن ورید واریسی تقریباً 100 درصد مواقع موفقیت آمیز است، اما شاخه های کوچک و گشاد شده که در پوست باقی می مانند اغلب به درمان اضافی نیاز دارند. این روش های درمان فلبکتومی یا اسکلروتراپی نام دارد. پزشک شما بعد از یک مرحله فرسایش ورید برای استفاده از این روش های درمانی برنامه‌ ریزی می‌کند، اما فلبکتومی می‌تواند همزمان با فرسایش داخل ورید در صورت لزوم انجام شود.

منبع : radiologyinfo.org