اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی واریس یک روش درمانی بسیار کم خطر است که رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی را درمان می کند. اسکلروتراپی با تزریق مواد شیمیایی یا عوامل اسکلروز کننده، به وریدهای آسیب دیده انجام می شود.

اسکلروتراپی علاوه بر درمان ظاهری وریدهای واریسی یا عنکبوتی درد و عوارض جانبی ناشی از وریدهای واریسی را کاهش می دهد.

واریس معمولا باعث خارش، درد، گرفتگی و تغییر رنگ در پا شود. رگهای عنکبوتی کوچک عوارض کمتری نسبت به رگهای واریسی دارند. وریدهای واریسی در زنان بیشتر از مردان شایع است، اگرچه هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود.

تخمین زده شده است که ۲۰ درصد از بزرگسالان در زندگی خود تحت تأثیر واریس قرار می گیرند. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۹۵۳۳۱ درمان اسکلروتراپی واریس در کشور آمریکا انجام شده است.

دلایل انتخاب اسکلروتراپی برای درمان واریس چیست؟

هدف اصلی در روش درمانی اسکلروتراپی واریس کمک به افراد مبتلا به رگ های عنکبوتی یا واریسی برای کاهش علائم آن ها است و همچنین بهبود ظاهری قسمت هایی که تحت تاثیر بیماری واریس پا قرار گرفته است.

انتخاب بهترین نوع درمان به علائم و خود شما بستگی دارد. شما ممکن است از روش “درمان اسکلروتراپی” استفاده کنید چون که بسیار کم خطر است و به طور قابل توجهی به علائم و ظاهر رگ های شما کمک می کند که از درمان های بیشتر و جراحی بی نیاز شوید.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، ۸۰ درصد از کسانی که تحت درمان اسکلروتراپی قرار گرفته اند، برای رفع علائم و مشکلات خود نیازی به جراحی بیشتری نداشته اند.

حتما با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که آیا اسکلروتراپی برای شما مناسب است یا خیر.

کدام قسمت بدن تحت درمان اسکلروتراپی قرار می گیرد؟

به طور معمول درمان اسکلروتراپی واریس بر روی پاهای شما انجام می شود. سیاهرگ‌ های واریسی ممکن است برجسته، متورم یا دچار تغییر رنگ شده باشند و یا زیر پوست خیلی عمیق باشند که باعث ناراحتی می شوند. رگ های عنکبوتی از نظر اندازه کوچکتر هستند، نزدیک به سطح پوست قرار دارند و می توانند قرمز، بنفش یا آبی به نظر برسند.

اسکلروتراپی برای درمان بواسیر نیز استفاده می شود اما در صورتی که که هموروئید کوچک و داخلی باشد. همچنین زمانی که هموروئید خونریزی دارد یا زمانی که به دلیل سایر موارد نمی‌ توانید عمل جراحی مانند هموروئیدکتومی انجام دهید، از اسکلروتراپی استفاده می شود.

بسته به اندازه وریدهای واریسی، اسکلروتراپی را می توان برای درمان واریس در نواحی زیر استفاده کرد:

1. صورت (معمولا اطراف بینی)
  2. ران پا
  3. پشت ساق
  4. مچ پا
  5. مقعد

آیا اسکلروتراپی برای شما مناسب است؟

“اسکلروتراپی” برای اکثر افراد مبتلا به واریس یا رگ های عنکبوتی مناسب است، اگرچه این روش معمولا برای بیماران بین ۳۰ تا ۶۰ سال و زنان مناسب است.

افرادی که در استراحت مطلق به سر می برند، زنانی که ۳ ماه گذشته زایمان کرده اند و به کودک خود شیر می دهند، واجد شرایط درمان اسکلروتراپی نیستند.

برای فهمیدن این که آیا واجد شرایط این نوع درمان واریس هستید، باید توسط یک متخصص عروق معاینه شوید، که می تواند به طور قطعی تعیین کند که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

نحوه انجام اسکلروتراپی

اسکلروتراپی چگونه انجام می شود ؟

اسکلروتراپی واریس حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد، که باز بستگی به شدت بیماری شما دارد. اگر برای پاهای خود تحت درمان اسکلروتراپی قرار گرفته اید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که به پشت دراز بکشید و پاهای خود را بالا نگه دارید.

پزشک از سونوگرافی نیز به عنوان بخشی از این روش استفاده کند که بستگی به عمق ورید آسیب دیده شما دارد .

اسکلروتراپی ابتدا با تمیز کردن پوست اطراف سیاهرگ مورد نظر توسط پزشک شروع می شود. با یک سوزن ظریف، پزشک به ورید آسیب دیده یک عامل اسکلروز کننده تزریق می کند، مانند:

• پولیدوکانول
  • سدیم تترادسیل سولفات
  • محلول های نمکی هیپرتونیک

تزریق محلول مایع یا فوم باعث بسته شدن دیواره رگ واریسی می شود، بنابراین جریان خون به وریدهای سالم هدایت می شود. با گذشت زمان، بدن شما ورید آسیب دیده را جذب خود می کند و باعث می شود کمتر درمعرض دید و ناراحت کننده باشد.

بر اساس اندازه ورید یا وریدهای تحت درمان، ممکن است به چهار بار درمان نیاز داشته باشید.

آمادگی های لازم قبل از درمان اسکلروتراپی

ابتدا باید با یک پزشک متخصص مشورت کنیدکه به شما کمک می کند تا تشخیص دهید آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. در مرحله بعد، ممکن است به شما توصیه شود که کارهای زیر را انجام دهید:

• از مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن و آسپرین برای کاهش خطر خونریزی خودداری کنید. این داروها می توانند بر روند لخته شدن خون شما تأثیر بگذارند.
  • قبل از اسکلروتراپی استفاده از لوسیون را قطع کنید یا از اصلاح موهای پا برای کاهش سوزش خودداری کنید.
  • جوراب های واریس را امتحان کنید. ممکن است لازم باشد چند روز بعد از اسکلروتراپی آن ها را بپوشید.
  • اگر سایر مشکلات پزشکی دارید حتما قبل از انجام عمل، به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

اقدامات لازم بعد از درمان اسکلروتراپی واریس

به احتمال زیاد بعد از درمان اسکلروتراپی می توانید بلافاصله به فعالیت های روزمره خود بازگردید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که کارهای زیر را انجام دهید:

• در طول روز از جوراب واریس یا جوراب های ساق بلند استفاده کنید، به جز زمانی که دوش می گیرید یا می خوابید.
  • برای درمان هر گونه درد یا ناراحتی از داروهای مسکن مبتنی بر استامینوفن مانند تیلنول استفاده کنید.
  • از مصرف آسپرین و ایبوپروفن خودداری کنید.
  • در ۲ روز اول پس از درمان از نور خورشید، حمام داغ، سونا، استخر و ساحل اجتناب کنید.
  • برای کاهش احتمال لخته شدن خون فعال باشید. با این حال، شما باید برای چند روز از ورزش های هوازی مانند دویدن و وزنه برداری اجتناب کنید.
  • در برخی موارد، ممکن است به شما توصیه شود که برای چند روز سفر هوایی نداشته باشید.

عوارض اسکلروتراپی

عوارض اسکلروتراپی چیست ؟

در طول درمان روش اسکلروتراپی ممکن است گرفتگی یا سوزش جزئی در رگ مورد نظر را تجربه کنید. همچنین می تواند کمی دردناک باشد، به خصوص اگر عامل اسکلروز کننده به بافت های اطراف نشت کند.

عوارض اسکلروتراپی عبارتند از:

1. کبودی
  2. سوزش
  3. ورم
  4. تغییر رنگ پوست
  5. درد و ناراحتی
  6. ظاهر شدن نواحی برجسته قرمز رنگ در اطراف محل های تزریق

معمولا همه این عوارض جانبی باید طی گذشت چند روز از بین بروند. خطوط یا لکه های قهوه ای نیز می توانند در نزدیکی ناحیه درمان شده دیده شوند. این عارضه ها معمولاً در عرض ۳ تا ۶ ماه ناپدید می شوند، اما در برخی موارد این عوارض جانبی ممکن است طولانی تر یا دائمی شود.

عوارض جدی اسکلروتراپی عبارتند از:

• حساسیت یا آلرژی به عامل اسکلروز کننده
  • زخم شدن پوست در اطراف محل تزریق
  • لخته شدن خون در وریدهای درمان شده
  • ناراحتی در اطراف محل تزریق، ناشی از التهاب
  • عفونت در پوست

برای مدیریت “عوارض اسکلروتراپی” پس از درمان، مراجعه به پزشک متخصص امری ضروری می باشد.

آیا اسکلروتراپی تحت پوشش بیمه انجام می شود؟

اگر برای زیبایی تحت درمان قرار گرفته اید معمولاً اسکلروتراپی تحت پوشش بیمه نیست. اما اگر علائم پزشکی مرتبط با واریس را تجربه کرده اید، بیمه شما ممکن است این روش درمانی را پوشش دهد.

برای دریافت پوشش بیمه برای اسکلروتراپی، باید سوابق پزشکی خود را برای بیمه ارسال کنید تا ثابت کنید که این روش فقط به دلایل زیبایی انجام نشده است.

جمع بندی

وریدهای واریسی کوچکتر و وریدهای عنکبوتی بهترین نتیجه را با روش درمان اسکلروتراپی می دهند. ممکن است بتوانید ظرف چند هفته پس از درمان بهبودی را مشاهده کنید. برای وریدهای واریسی بزرگتر، بهبود بینایی می تواند تا ۴ ماه طول بکشد.

ممکن است برای از بین بردن کامل رگ های واریسی یا عنکبوتی به چندین جلسه اسکلروتراپی نیاز داشته باشید. داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد اثربخشی اسکلروتراپی مهم است. تضمینی وجود ندارد که بعد از عمل هیچ اثر یا عوارض جانبی از وریدهای واریسی مشاهده نشود.

منبع : www.healthline.com

اگر شما یا یکی از عزیزانتان از تورم پا، جوش، زخم و سایر علائم و عوارض واریس پا رنج می برید، در اسرع وقت به کلینیک درمان واریس دکتر استوان مراجعه کنید. اگر علائمی ندارید اما عوارض خطرناک واریس پا را دارید، به پزشک مراجعه کنید. یک آزمایش سونوگرافی ساده مشخص می کند که آیا شما واریس دارید یا خیر.