تنگی دریچه آئورت

• قلب و عروق
تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت چیست؟

تنگی آئورت یکی از شایع ترین و جدی ترین مشکلات مربوط به بیماری قلب است. در تنگی آئورت، دریچه آئورت تنگ می شود و گاهی اوقات از آن به عنوان نارسایی دریچه قلب یاد می شود. تنگی آئورت جریان خون را از بطن چپ به آئورت محدود می کند و همچنین ممکن است بر فشار دهلیز چپ تأثیر بگذارد.

اگرچه برخی از افراد به دلیل یک نقص مادرزادی قلب به نام دریچه آئورت دو لتی (بیکوسپید) دچار تنگی آئورت می شوند، اما این عارضه بیشتر در دوران پیری ایجاد می شود، زیرا رسوبات کلسیم یا زخم شدن، به دریچه آسیب زده و میزان خون عبوری از آن را محدود می کند.

آیا تنگی آئورت همیشه علائم دارد؟

خیر، بسیاری از افراد مبتلا به تنگی دریچه آئورت (AS) تا زمانی که میزان محدودیت جریان خون به شدت کاهش نیابد، علائم قابل توجهی را تجربه نمی کنند.

علائم تنگی آئورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد قفسه سینه
  • تپش قلب و ضربان نامنظم
  • مشکل در تنفس یا احساس تنگی نفس
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر، حتی غش کردن
  • مشکل در راه رفتن مسافت های کوتاه
  • تورم مچ پا یا پا
  • مشکل در خوابیدن یا نیاز به نشستن برای خوابیدن
  • کاهش سطح فعالیت یا کاهش توانایی انجام فعالیت های عادی

توجه داشته باشید که فرد مبتلا به تنگی آئورت ممکن است از علائم شکایتی نداشته باشد. با این حال، اگر شما یا اعضای خانواده تان متوجه کاهش فعالیت بدنی روزانه یا خستگی قابل توجه شدید، برای بررسی عملکرد ضعیف قلب به پزشک مراجعه کنید.

شیرخواران و کودکانی که به دلیل نقص مادرزادی دچار تنگی آئورت هستند، ممکن است علائم زیر را نشان دهند:

• خستگی در هنگام فعالیت
  • عدم افزایش وزن
  • تغذیه ضعیف یا ناکافی
  • مشکلات تنفسی

چگونه تنگی آئورت پیشرفت می کند و مشکلات بیشتری ایجاد می کند؟

علاوه بر علائم تنگی آئورت که ممکن است باعث شود بیمار احساس ضعف، بی حالی یا سبکی سر کند، دیواره بطن چپ نیز ممکن است به دلیل کار سخت تر برای پمپاژ خون از دریچه تنگ به آئورت، ضخیم شود.

این ضخیم شدن دیواره، فضای بیشتری را در داخل حفره پایین قلب اشغال می کند و باعث می شود خون کافی برای بدن تامین نشود. این وضعیت می تواند منجر به نارسایی قلبی گردد. درمان مناسب می تواند به کند کردن یا معکوس کردن روند این بیماری کمک کند.

چه کسانی در معرض خطر تنگی آئورت قرار دارند؟

افراد مسن

تنگی آئورت به دلیل ایجاد زخم و رسوب کلسیم در لبه های دریچه (لَت یا چین) عمدتاً افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. تنگی آئورت ناشی از افزایش سن معمولاً بعد از ۶۰ سالگی شروع می شود، اما اغلب تا ۷۰ یا ۸۰ سالگی علائمی بروز نمی کند.

تنگی آئورت در جوانان

شایع ترین علت تنگی آئورت در جوانان، نقص مادرزادی است که در آن به جای سه لَت (برگه) طبیعی، فقط دو لت تشکیل می شود. این عارضه “دریچه آئورت دو لَتی (بیکوسپید)” نامیده می شود.

علت دیگر ممکن است این باشد که باز شدن دریچه با رشد قلب هماهنگ نباشد. این امر باعث می شود قلب برای پمپاژ خون به سمت این دهانه تنگ، سخت تر کار کند. دریچه معیوب اغلب به دلیل تجمع کلسیم در طول سال ها، سفت و باریک می شود.

چه درمان هایی برای افراد مبتلا به تنگی آئورت توصیه می شود؟

در صورتی که هیچ علائمی وجود ندارد یا علائم خفیف هستند، بهترین اقدام ممکن است پیگیری و بررسی منظم برای مشاهده هرگونه پیشرفت یا بدتر شدن علائم باشد.

با این حال، برای همه افراد مبتلا به تنگی آئورت، انجام اکوکاردیوگرافی برای تعیین گزینه های درمانی ضروری است.

درمان های احتمالی ممکن است شامل دارو، ترمیم دریچه یا تعویض دریچه باشد. مهم است که برای اطمینان از دریافت موثرترین درمان ممکن، با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد گزینه ها صحبت کنید.

منبع: www.heart.org