بیماری قلبی

• قلب و عروق
بیماری قلبی

بیماری های قلبی به هر مشکلی که قلب را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند بیماری عروق کرونر، آریتمی و نارسایی قلب اشاره دارد.

بیماری قلبی یک اصطلاح کلی است که شامل انواع زیادی از مشکلات قلبی می شود. همچنین به آن بیماری قلبی عروقی گفته می شود که به معنای بیماری قلب و عروق خونی است.

انواع بیماری های قلبی چیست؟

بیماری قلبی به هر شرایطی که بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد اشاره دارد. انواع مختلفی از بیماری های قلبی وجود دارد که به روش های مختلف بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارد.

انواع زیادی از بیماری های قلبی وجود دارد. برخی از آنها مادرزادی هستند، به این معنی که با آن‌ها به دنیا می آیید و به آن‌ها بیماری قلبی مادرزادی گفته می شود. انواع دیگر در طول زندگی شما ایجاد می شوند.

بخش های زیر به برخی از انواع بیماری های قلبی با جزئیات بیشتر می پردازند.

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر، که همچنین به عنوان بیماری قلبی عروقی شناخته می شود، شایع ترین نوع بیماری قلبی است.

این بیماری زمانی ایجاد می شود که رگ هایی که خون را به قلب می رسانند با پلاک مسدود شوند. این باعث سخت شدن و تنگ شدن عروق می شود. پلاک حاوی کلسترول و سایر مواد است.

در نتیجه، خون رسانی کاهش می یابد و قلب اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت می کند. با گذشت زمان، عضله قلب ضعیف می شود و خطر نارسایی قلب و آریتمی (اختلال ریتم قلب) وجود دارد.

هنگامی که پلاک در رگ ها انباشته می شود، به آن آترواسکلروز گفته می شود. پلاک موجود در عروق می تواند از انسدادها پاره شود و باعث توقف جریان خون شود که منجر به حمله قلبی می گردد.

نقایص مادرزادی قلب

فردی که دچار نقص قلبی مادرزادی است، با مشکل قلبی به دنیا می آید. انواع زیادی از نقص های قلبی مادرزادی وجود دارد، از جمله:

• ناهنجاری دریچه قلب: ممکن است دریچه ها به درستی باز نشوند یا خون نشت کنند.
  • نقص سپتوم: سوراخی در دیواره بین حفره های تحتانی یا فوقانی قلب وجود دارد.
  • آترزی: یکی از دریچه های قلب وجود ندارد.

نقص قلبی مادرزادی می تواند شامل مشکلات ساختاری عمده مانند عدم وجود بطن یا مشکلات مربوط به اتصالات غیرمعمول بین سرخرگ های اصلی که از قلب خارج می شوند، باشد.

بسیاری از نقص های قلبی مادرزادی هیچ گونه علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند و تنها در طی یک معاینه پزشکی معمول آشکار می شوند.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، سوفل قلبی (صدای غیرطبیعی قلب) اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما تنها برخی از آنها ناشی از نقص و بیماری قلبی هستند.

آریتمی

آریتمی به ضربان قلب نامنظم اشاره دارد. این مورد زمانی اتفاق می افتد که تکانه های الکتریکی که ضربان قلب را هماهنگ می کنند به درستی کار نکنند. در نتیجه، قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی کند یا به صورت نامنظم بزند.

انواع مختلفی از آریتمی ها وجود دارد، از جمله:

• تاکی کاردی: این به ضربان قلب سریع اشاره دارد.
  • برادی کاردی: این به ضربان قلب آهسته اشاره دارد.
  • انقباضات زودرس: این به ضربان قلب زودهنگام اشاره دارد.
  • فیبریلاسیون دهلیزی: این نوعی ضربان قلب نامنظم است.

فرد ممکن است احساس لرزش یا تپش قلب را داشته باشد. در برخی موارد، آریتمی ها می توانند تهدید کننده زندگی باشند یا عوارض جدی داشته باشند.

کاردیومیوپاتی دیلاته

در کاردیومیوپاتی دیلاته، حفره‌های قلب گشاد می‌شوند، به این معنی که عضله قلب کشیده شده و نازک‌تر می‌شود. شایع‌ترین علل کاردیومیوپاتی دیلاته، حملات قلبی قبلی، آریتمی‌ها و سموم هستند، اما ژنتیک نیز می‌تواند نقش داشته باشد.

در نتیجه، قلب ضعیف‌تر شده و نمی‌تواند خون را به درستی پمپاژ کند. این امر می‌تواند منجر به آریتمی، لخته شدن خون در قلب و نارسایی قلب شود.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، این بیماری معمولاً افراد ۲۰ تا ۶۰ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد.[منبع]

سکته قلبی

سکته قلبی، که همچنین به عنوان آنفارکتوس میوکارد شناخته می‌شود، شامل قطع جریان خون به قلب است. این امر می‌تواند بخشی از عضله قلب را آسیب زده یا از بین ببرد.

شایع ترین علت حمله قلبی، وجود پلاک، لخته خون یا هر دوی آنها در یک عروق کرونری است. همچنین می تواند در صورت تنگ شدن ناگهانی یا اسپاسم یک شریان رخ دهد.

نارسایی قلبی

وقتی فردی دچار نارسایی قلب می شود، قلب او همچنان کار می کند، اما به خوبی که باید کار نمی کند. نارسایی احتقانی قلب نوعی نارسایی قلب است که می تواند ناشی از مشکلات عملکرد پمپاژ یا شل شدن باشد.

نارسایی قلب می تواند ناشی از بیماری عروق کرونر درمان نشده، فشار خون بالا، آریتمی ها و سایر شرایط باشد. این شرایط می توانند بر توانایی قلب برای پمپاژ یا شل شدن به درستی تأثیر بگذارند.

نارسایی قلب می تواند تهدید کننده زندگی باشد، اما پیگیری درمان زودهنگام برای مشکلات قلبی می تواند به پیشگیری از عوارض کمک کند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (بزرگی غیرطبیعی عضله قلب)

این عارضه معمولا زمانی ایجاد می شود که یک مشکل ژنتیکی بر عضله قلب تأثیر بگذارد و به صورت ارثی منتقل می شود.

در این بیماری، دیواره های عضلانی قلب ضخیم شده و انقباضات آن سخت تر می شود. این امر بر توانایی قلب در دریافت و پمپاژ خون تأثیر می گذارد. در برخی موارد، ممکن است انسداد [در مسیر خون] ایجاد شود.

ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد و بسیاری از افراد هرگز تشخیص داده نشوند. با این حال، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می تواند با گذشت زمان بدتر شود و منجر به مشکلات مختلف قلبی گردد.

هر کسی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارد، باید درخواست غربالگری کند، زیرا دریافت درمان به پیشگیری از عوارض کمک می کند.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک علت اصلی مرگ ناگهانی قلبی در جوانان و ورزشکاران زیر 35 سال است.

تنگی آئورت

در تنگی آئورت (تنگی دریچه آئورت)، دریچه آئورت ضخیم شده یا چسبیده است و به درستی باز نمی شود. این امر باعث می شود که قلب به سختی خون را از بطن چپ به آئورت پمپاژ کند.

تنگی آئورت ممکن است به صورت مادرزادی به دلیل ناهنجاری های مادرزادی دریچه رخ دهد، یا ممکن است به مرور زمان به دلیل رسوبات کلسیم یا زخم ایجاد شود.

علائم بیماری قلبی

علائم بیماری قلبی بسته به نوع خاص آن در هر فرد متفاوت است. همچنین، برخی از بیماری‌های قلبی هیچ گونه علائمی ایجاد نمی‌کنند.

با این حال، علائم زیر ممکن است نشان دهنده مشکل قلبی باشد:

• آنژین، یا درد قفسه سینه
  • مشکل در تنفس
  • خستگی و سرگیجه
  • تورم به دلیل احتباس مایعات یا ادم

در کودکان، علائم نقص مادرزادی قلب ممکن است شامل کبودی (سیاه شدن) پوست به دلیل کمبود اکسیژن (سیانوز) و عدم توانایی در ورزش باشد.

برخی از علائم و نشانه‌هایی که می‌توانند نشان دهنده حمله قلبی باشند عبارتند از:

• درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • تهوع
  • درد معده
  • تعریق
  • درد بازو، فک، کمر یا پا
  • احساس خفگی
  • تورم مچ پا
  • ضربان قلب نامنظم

حمله قلبی می‌تواند منجر به ایست قلبی شود، زمانی که قلب از کار می‌افتد و بدن دیگر نمی‌تواند عملکرد داشته باشد. در صورت بروز هر گونه علائم حمله قلبی، فرد نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد.