علت نارسایی وریدی چیست؟

• علائم
علت نارسایی وریدی چیست؟

وظیفه سیاهرگ ها بازگرداندن خون به قلب است. از آنجایی که وریدهای ساق پا بر خلاف جاذبه عمل می کنند، دارای دریچه های یک طرفه هستند که از برگشت خون به سمت قلب جلوگیری می کند.

اگر دریچه ضعیف شود، خون ممکن است به پایین نشت کند و وریدها تحت فشار قرار گیرد. این امر باعث نارسایی وریدی یا رفلاکس وریدی می شود. سپس وریدها شروع به برآمدگی روی پاها می کنند و شرایطی را ایجاد می کنند که به نام رگ های واریسی شناخته می شود.

از آنجایی که سیستم وریدی عمقی و سطحی در پاها وجود دارد، “نارسایی وریدی” می تواند سطحی، عمیق یا ترکیبی از هر دو باشد.

در بسیاری از موارد، نارسایی وریدی ناشی از ژنتیک است. اگر سابقه خانوادگی نارسایی وریدی یا واریس دارید، احتمال ابتلا به آنها نیز بیشتر است.

عوامل دیگری که می توانند باعث نارسایی وریدی شوند عبارتند از:

• سن
  • دوره های طولانی نشستن/ایستادن
  • آسیب پا یا جراحی

به طور متوسط، نارسایی وریدی در افراد بالای 50 سال بیشتر و در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

علائم نارسایی وریدی

نارسایی وریدی ممکن است باعث درد فوری نشود، اما چندین علامت دیگر وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

1. تورم ساق پا / مچ پا
  2. خارش
  3. دردناک
  4. ضربان دار
  5. سنگینی
  6. رگهای واریسی
  7. گرفتگی پا یا اسپاسم عضلانی
  8. سفتی در گوساله ها
  9. سندرم پای بی قرار
  10. درد هنگام راه رفتن
  11. ضخیم شدن پوست
  12. پوست مچ پا قهوه ای
  13. زخم های پا

علائم نارسایی مزمن وریدی ممکن است مانند سایر شرایط سلامت به نظر برسد. برای تشخیص با یک متخصص رگ ملاقات کنید .

تشخیص و درمان نارسایی وریدی

یک ارائه‌ دهنده مراقبت‌های بهداشتی سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و یک معاینه، که ممکن است شامل سونوگرافی باشد، ارائه می دهد. این بررسی و معاینه جریان خون و ساختار وریدهای پای شما را ارزیابی می کند.

هنگامی که بیمار نارسایی وریدی دارد، درمان مناسب به علائم فعلی آن بستگی دارد، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جوراب های فشرده

جوراب های الاستیک به پاها فشار وارد می کند و به جریان خون موثرتر کمک می کند. جوراب‌های فشاری دارای طول‌ها، فشارها و سبک‌های مختلف هستند.

بالا نگه داشتن پا

بالا نگه داشتن پاها در هنگام استراحت می تواند تورم را کاهش دهد و جریان خون را بهبود بخشد.

ورزش و حرکت

از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بنشینید، پاها، مچ پاها و ساق های خود را اغلب دراز یا خم کنید.

هر ورزش، به خصوص پیاده روی، راهی عالی برای کمک به تقویت پاها و حفظ جریان خون است.

داروها

در صورت بروز زخم پا، داروهایی که جریان خون را افزایش می‌دهند ممکن است در کنار روش‌های دیگر برای کمک به بهبودی استفاده شوند. ممکن است آنتی بیوتیک یا آسپرین توصیه شود.

برای بیمارانی که مستعد لخته شدن خون هستند، ممکن است داروهای ضد انعقاد نیز تجویز شود.

روش های غیر جراحی

اگر نارسایی وریدی به اندازه کافی ایجاد شده باشد، ممکن است یک روش کم تهاجمی برای کاهش علائم ضروری باشد. بسته به شرایط شما، یک متخصص ورید ممکن است فرسایش رادیوفرکوئنسی (RFA) مانند Closurefast، یک چسب پزشکی مانند VenaSeal یا اسکلروتراپی مانند Varithena را توصیه کند.

جراحی ورید

کمتر از 5 درصد بیماران به دلیل نارسایی وریدی نیاز به جراحی دارند. در موارد شدید، گزینه‌ها شامل فلبکتومی سرپایی، برداشتن/بستن ورید ، پیوند دریچه وریدی و موارد دیگر خواهد بود.

منبع: inoviavein.com

اگر شما یا یکی از عزیزانتان از نارسایی وریدی رنج می برید، در اسرع وقت به دکتر استوان مراجعه کنید.