زخم وریدی: علائم، علل و درمان

• علل و عوامل خطر
زخم وریدی: علائم، علل و درمان

اگر زخم باز روی پای خود دارید که از بین نمی رود، ممکن است یک زخم وریدی باشد. زخم وریدی که به عنوان زخم استاز وریدی نیز شناخته می شود، نشانه بیماری زمینه ای سیاهرگی  یا نارسایی وریدی است. این وضعیت سلامتی بالقوه خطرناک می تواند باعث ایجاد طیفی از علائم دردناک و ناخوشایند، به ویژه در پاهای شما شود.

علائم بیماری واریس عبارتند از:

• تورم در پاها و مچ پا
  • گرفتگی یا درد در ران یا ساق پا
  • پاهای خسته یا سنگین (شایع برای بیماری سیاهرگی در پاها)
  • بی قراری به خصوص در شب
  • خارش، خشکی یا سفت شدن پوست روی پاهای شما
  • زخم های روی پاها یا مچ پا که مدت زیادی طول می کشد تا خوب شوند یا اصلا خوب نمی شوند.
  • پا درد که هنگام راه رفتن یا بلند کردن پاها از بین می رود

در زیر، هر آنچه را که باید در مورد زخم وریدی و چگونگی تشخیص آن را بدانید، خواهید یافت.

“زخم های وریدی” زخم های باز و غیر التیام بخشی هستند که روی پاها یا مچ پا ایجاد می شوند. آنها اغلب زمانی ایجاد می شوند که خون به درستی در گردش نیست و شروع به تجمع در این مناطق می کند. این تجمع خون بیش از  80 درصد  از زخم ها را تشکیل می دهد.

زخم وریدی پا می تواند منجر به مشکلات پزشکی جدی مانند عفونت و تغییر رنگ پوست شود.

مراحل زخم وریدی

ایجاد زخم وریدی پا در چهار مرحله مختلف رخ می دهد.

• مرحله 1  شروع یک زخم وریدی اغلب به صورت پوست قرمز و ملتهب ظاهر می شود.  این مرحله اغلب تشخیص داده نمی شود زیرا زخم های وریدی شبیه نیش حشره، کبودی یا تحریک خفیف هستند.
  • مرحله 2  با پیشرفت زخم، پوست ملتهب ممکن است مقدار کمی مایع نشت کند. این بیماری در این مرحله بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، زیرا زخم وریدی ممکن است مانند یک کبودی شدید به نظر برسد یا ممکن است ناحیه قرمز، خشک یا ترک خورده شود.
  • مرحله 3  در این مرحله، ناحیه آسیب دیده پوست شروع به مردن می کند. این پایه و اساس زخم است. زخم ها ملتهب و احتمالاً عمیق تر از قبل به نظر می رسند. گاهی اوقات، زخم های وریدی ممکن است شروع به بهبود کنند و سپس دوباره باز شوند.
  • مرحله 4  زخم باز قابل مشاهده و آشکار است. در این مرحله، زخم ممکن است به خودی خود بهبود نیابد و باید بسیار تمیز نگه داشته شود. پزشک شما باید از زخم شما آگاه باشد و در مورد نحوه مراقبت از بیماری به شما توصیه کند. اگرچه زخم های وریدی معمولاً به خودی خود ناپدید نمی شوند، درمان ورید می تواند به درمان مشکل زمینه ای کمک کند. همچنین می تواند خطر عود را کاهش دهد.

مدت زمانی که طول می کشد تا زخم وریدی شما پیشرفت کند به عوامل متعددی بستگی دارد. اولاً، کیفیت سلامت و گردش خون شما تعیین می کند که زخم شما با چه سرعتی رشد می کند. انتخاب سبک زندگی سالم و تحرک بیشتر دو روش مناسب برای کاهش سرعت پیشرفت زخم وریدی است. با این حال، اگر زخم به خودی خود بهبود پیدا نکند، نیاز به درمان خواهد بود.
نارسایی وریدی زمینه ای که به عنوان بیماری واریس نیز شناخته می شود، می تواند باعث عدم بهبود یا عود زخم های وریدی شود. درمان علت اصلی می تواند به جلوگیری از ایجاد زخم های وریدی در آینده کمک کند.

علائم زخم وریدی

مراحل اولیه زخم های وریدی اغلب نادیده گرفته می شوند یا اشتباه تشخیص داده می شوند. زخم های وریدی پا اغلب در ابتدا شبیه پوست قرمز و تحریک شده یا بثورات پوستی هستند، اما به زخم های باز تبدیل می شوند. آنها را می توان با مشاهده دقیق ظاهر پاهای شما شناسایی کرد.

برخی از زخم های وریدی حساس هستند و ممکن است مقدار کمی ترشح ایجاد کنند. پوست ترک خورده، خشک یا قرمز از اولین علائم زخم وریدی است. علائم رایجی که با زخم وریدی پا همراه است عبارتند از:

1. پوست خارش دار، پوسته پوسته و خشک روی پاها
  2. سفت شدن پوست اطراف زخم
  3. احساس سنگینی در پاها
  4. رنگ قرمز، بنفش یا قهوه ای روی پوست
  5. وریدهای متورم و بزرگ شده روی پاها
  6. پوست ترک خورده یا خشک که ممکن است باز شود
  7. مچ پا متورم
  8. ترشحات نامطبوع و بدبو از زخم

زخم های وریدی درمان نشده بعید است که به خودی خود بهتر شوند و می توانند به بیماری های جدی تری تبدیل شوند، به همین دلیل توجه به علائم و جستجوی درمان تخصصی مهم است.

زخم وریدی علل و عوامل خطر

زخم های وریدی به دلیل بیماری زمینه ای ورید ایجاد می شوند، بنابراین بهبود سلامت ورید می تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به آنها کمک کند. برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری سیاهرگی، ممکن است بخواهید هر گونه عامل خطر بالقوه را کاهش دهید.

در اینجا چند عامل رایج وجود دارد که می تواند موجب ایجاد زخم وریدی ساق پا شود:

حتی با اصلاح شیوه زندگی مناسب، ممکن است همچنان به بیماری ورید و زخم وریدی مبتلا شوید. این تا حدی به این دلیل است که یک جزء ژنتیکی قوی در آن دخیل است. اگر یکی از بستگان نزدیکتان مبتلا به بیماری ورید است، احتمال ابتلا به مشکلات وریدی در شما بیشتر است. در این مورد، ممکن است بخواهید برای جلوگیری از هر گونه عارضه آتی توسط متخصص رگ تحت نظر باشید.

همراه با احتمال “ایجاد زخم های وریدی ساق پا”، ممکن است در معرض خطر لخته شدن خون خطرناک نیز باشید، بنابراین باید به سرعت به دنبال درمان زخم وریدی خود باشید.

درمان زخم وریدی

موارد خفیف زخم های وریدی پا را می توان با درمان های خانگی ساده درمان کرد. این روش ها عبارتند از:

1. هنگام نشستن یا دراز کشیدن پای آسیب دیده خود را بالا بیاورید
  2. زخم را طبق توصیه پزشک، حداقل دو بار در روز تمیز کنید
  3. در صورت عفونی شدن زخم، آنتی بیوتیک مصرف کنید

اگر این روش‌ها “زخم استاز وریدی” شما را درمان نکرد، احتمالاً باید به دنبال کمک پزشکی بیشتری باشید. درمان زخم وریدی بر درمان بیماری ورید زمینه ای تمرکز دارد.

در کلینیک‌ drostovavarise.ir، روش‌های درمانی غیرجراحی ما با هدف تغییر مسیر جریان خون از وریدهای ناکارآمد به رگ‌های سالم است. جریان خون مناسب نقش مهمی در جلوگیری از بازگشت زخم های وریدی پا دارد. پس از درمان مناسب ورید، زخم های وریدی شما باید بتوانند خود به خود بهبود یابند.

اگر راه حلی پایدار برای بیماری ورید یا زخم استاز وریدی می خواهید، ما روش های درمانی موثر و کم تهاجمی را برای بیماری ورید ارائه می دهیم. همچنین هدف ما افزایش آگاهی افراد در جوامع در سراسر کشور در مورد علائم بیماری ورید است.

منبع: www.usaveinclinics.com

اگر شما یا یکی از عزیزانتان از علائم  واریس رنج می برید، در اسرع وقت به کلینیک درمان واریس دکتر استوان مراجعه کنید.