ارتباط بین اضافه وزن و واریس

• آموزش
ارتباط بین اضافه وزن و واریس

واریس باعث افزایش وزن نمی شود. با این حال، وزن اضافی یک عامل خطر برای ایجاد رگ های واریسی در نظر گرفته می شود. بنابراین مهم است که بدانیم چگونه افزایش وزن بر خطر ایجاد این سیاهرگ‌ها تأثیر می‌گذارد تا اقداماتی برای جلوگیری از بدتر شدن آنها انجام دهیم.

هر سیاهرگی در بدن شما می تواند واریس ایجاد کند. برخی از هموروئیدها در واقع نوعی واریس هستند. اما وریدهای واریسی به دلیل فشار اضافی که برای انتقال خون به سمت بالا به سمت قلب در برابر گرانش وارد می‌کنند، در پاهای شما شایع‌تر است.

در برخی موارد، وریدهای آسیب‌دیده می‌توانند باعث ناراحتی و علائم دیگری شوند که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. اضافه وزن به رگ‌های شما فشار می‌آورد و خطر ابتلا به دریچه‌های آسیب‌دیده یا ضعیف را افزایش می‌دهد.

اضافه وزن فشار بیشتری بر سیستم گردش خون شما وارد می کند زیرا افزایش توده بدن مرتبط با چاقی به این معنی است که عروق شما باید برای رساندن، توزیع و بازگرداندن خون به قلب شما سخت تر کار کنند. این در نهایت می تواند منجر به آسیبی شود که منجر به واریس می شود.

سایر شرایط مرتبط با چاقی – از جمله فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی – نیز می تواند سلامت رگ ها و شریان های شما را تهدید کند. اضافه وزن اغلب فعالیت بدنی را دشوار می کند. این می تواند باعث ضعیف شدن ماهیچه های مختلف پا شود که رگ های شما برای کمک به حرکت خون به سمت قلب به آنها متکی هستند.

آیا کاهش وزن می تواند رگ های واریسی را درمان کند؟

متأسفانه، کاهش وزن رگ های واریسی را درمان نمی کنداما کاهش وزن می تواند به جلوگیری از ایجاد واریس های جدید پس از انجام درمان کمک کند.

چگونه از بدتر شدن وریدهای واریسی جلوگیری کنیم

وریدهای واریسی ممکن است در ابتدا باعث ناراحتی نشوند. با این حال، در صورت بدتر شدن ممکن است باعث خارش، سوزش، درد و سایر مشکلات شوند. اگر از قبل مشکل رگ را دارید، می توانید اقدامات خاصی را برای جلوگیری از بدتر شدن آن انجام دهید. این مراحل شامل موارد زیر است:

1. ورزش کنید

انجام فعالیت های بدنی، مانند پیاده روی یا انجام سایر فعالیت های قلبی، می تواند به کاهش خطر افزایش وزن کمک کند. ورزش منظم همچنین می تواند به کاهش وزن اضافی شما کمک کند، که ممکن است به کاهش علائم رگ های واریسی کمک کند.

2. رژیم غذایی

تنظیم یک رژیم غذایی برای واریس، به خصوص رژیمی که دارای نمک کم و فیبر بالا باشد، می تواند به کاهش خطر بدتر شدن رگ های واریسی کمک کند. یک رژیم غذایی مغذی همچنین می تواند به شما کمک کند وزن سالم تری داشته باشید و از اضافه کردن پوند جلوگیری کنید.

3. پاهای خود را در حال حرکت نگه دارید

هنگامی که برای مدت طولانی نشسته یا ایستاده اید، خون بیشتر جمع می شود. حرکت در اطراف اغلب به جریان خون در وریدهای شما کمک می کند، که می تواند مانع از ایجاد علائم قابل توجه رگ های واریسی شود. برنامه ریزی کنید که اغلب در طول روز بیدار شوید و حرکت کنید.

4. جوراب های فشاری بپوشید

جوراب‌های فشاری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به پاهای شما فشار وارد کنند تا خون در رگ‌های شما راحت‌تر حرکت کند. پوشیدن این نوع جوراب‌ها در طول روز ممکن است به کاهش علائم رگ‌های واریسی کمک کند زیرا خون کمتر در رگ‌های آسیب‌دیده جمع می‌شود.

تشخیص وریدهای واریسی در بیماران دارای اضافه وزن پیچیده تر می شود، و حتی زمانی که بیمار به عنوان فردی با اضافه وزن طبقه بندی می شود، پیچیده تر می شوداین به این دلیل است که تصویربرداری پزشکی تمایل به نشان دادن ناهنجاری های کمتری دارد، زمانی که وزن اضافی وجود دارد که رگ های ناسالم زیر آن پنهان شده است.

اگر اضافه وزن دارید، ممکن است رگ های واریسی داشته باشید که در زیر سطح پوست شما قابل مشاهده نیستند. این می تواند خطرناک باشد زیرا اشکال جدی تر بیماری سیاهرگی ممکن است ایجاد شود که اغلب درمان آنها دشوارتر استبه همین دلیل است که تشخیص و درمان به موقع بهترین اقدام است.

علاوه بر این، اضافه وزن می‌تواند درمان را دشوارتر کند و حتی می‌تواند روش‌های رویه‌ای را محدود کند، زیرا چربی اضافی به احتمال زیاد دسترسی به سیاهرگ‌های آسیب‌دیده و در نتیجه درمان را سخت‌تر می‌کند

منبع: inoviavein.com

اگر شما یا یکی از عزیزانتان از علائم  واریس رنج می برید، در اسرع وقت به کلینیک درمان واریس دکتر استوان مراجعه کنید.