واریس در جوانان

واریس در جوانان

علل واریس در جوانان

در گذشته، رگ‌های واریسی و عنکبوتی بیشتر مشکلات افراد مسن بودند. اما امروزه به دلایل مختلف، شاهد افزایش این مشکلات در جوانان هستیم. یکی از مهم‌ ترین دلایل این موضوع، شیوع مشاغل کم‌ تحرک و وابستگی زیاد به تکنولوژی است. نشستن طولانی‌ مدت پشت کامپیوتر بدون ورزش منجر به ضعیف شدن جریان خون و در نهایت می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های واریسی شود.

همچنین، بی‌ تحرک ماندن می‌تواند سبب چاقی شود که خود یکی دیگر از عوامل زمینه‌ ساز رگ‌های واریسی است. با توجه به گرایش روز افزون جوانان به کارهای پشت‌ ميزنشینی و استفاده نوجوانان از وسایل الکترونیکی، به نظر می‌رسد این مشکل در آینده شیوع بیشتری پیدا کند.

اما چرا رگ‌های عنکبوتی در جوانان دیده می‌شود؟ تغییرات هورمونی، به‌خصوص در دوران بلوغ و بارداری، می‌توانند زمینه‌ ساز ایجاد رگ‌های عنکبوتی در جوانان باشند. علاوه بر این، چاقی، نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت و سابقه‌ی خانوادگی نیز در بروز این مشکل نقش دارند.

علائم و نشانه های بیماری ورید در نوجوانان و جوانان

اگرچه علائم ظاهری مشکلات عروقی معمولا برای افراد مسن‌تر شناخته‌ شده است، اما جوانان مبتلا به این مشکلات، معمولا ابتدا علائم فیزیکی را تجربه می‌کنند.

درد، تیر کشیدن یا احساس ناخوشایندی و بی‌قراری در پاها، از اولین نشانه‌هایی است که می‌تواند زنگ خطری برای جوانان باشد. سوزش، خارش و مورمور شدن نیز علائم فیزیکی نارسایی وریدی به شمار می‌روند. این علائم معمولا در شب‌ها شدیدتر می‌شوند و با بالا بردن پاها یا پوشیدن جوراب‌های واریسی، بهبود می‌یابند.

در حالی که علائم قابل‌مشاهده‌ی رگ‌های واریسی شامل بیرون‌ زدگی رگ‌ها و تورم پا است، نشانه‌های نگران‌ کننده‌ تری نیز وجود دارند. زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند (زخم‌های وریدی) و سفت شدن رگ‌های بیرون‌زده، از جمله این موارد هستند. قرمزی پوست ناحیه‌ی آسیب‌دیده نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات عروقی در بزرگسالان جوان و نوجوانان باشد.

عوامل خطر برای وریدهای واریسی در جوانان

شما می توانید با انجام برخی اصلاحات در سبک زندگی، خطر ابتلا به واریس و رگ های عنکبوتی را در سنین پایین کاهش دهید. از نشستن و ایستادن طولانی مدت خودداری کنید، مطمئن شوید که برای جا به جایی مکرر استراحت کنید.

با خوردن یک رژیم غذایی مغذی، پر فیبر، کم نمک و ورزش منظم، وزن خود را مدیریت کنید. همچنین عاقلانه است که از کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید، زیرا می‌تواند به رگ‌های پا فشار بیاورد. برخی از عوامل خطر، مانند ژنتیک و تغییرات هورمونی، اجتناب ناپذیر هستند، اما اگر نگران هستید که ممکن است به دلیل سابقه خانوادگی مستعد باشید، برای کاهش خطر از مصرف قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی اجتناب کنید.

گزینه های درمان واریس در جوانان

قطعا اولین سوالی که برای افراد مبتلا به نارسایی وریدی مطرح می‌شود، چگونگی خلاص شدن از شر رگ‌های واریسی و عنکبوتی است. اگر به دنبال روشی کم‌ تهاجمی برای درمان رگ‌های واریسی می‌گردید، چندین گزینه در دسترس است:

• اسکلروتراپی: در این روش، محلولی به داخل رگ تزریق می‌شود تا باعث بسته شدن و هدایت مجدد جریان خون شود.
  • ابلیشن رادیوفرکانسی: با استفاده از امواج رادیویی، رگ‌ها گرم می‌شوند و در نتیجه مسدود می‌گردند.
  • لیزر داخل وریدی: این روش مشابه ابلیشن رادیوفرکانسی عمل می‌کند، اما به جای امواج رادیویی از لیزر استفاده می‌شود.
  • جراحی رگ‌های واریسی: در این روش، رگ‌های آسیب‌ دیده برداشته می‌شوند.

با این حال، برای افراد جوان، اغلب بهتر است با روش‌های محافظه‌ کارانه‌ تر شروع کرد. ایجاد تغییرات توصیه‌ شده در سبک زندگی و پوشیدن جوراب‌های واریسی می‌تواند در کنترل رگ‌های واریسی موثر باشد.

به هر حال، اگر متوجه علائم رگ‌های واریسی یا عنکبوتی شدید، مهم است برای تشخیص و تعیین بهترین روش درمانی به پزشک مراجعه کنید.